Sunday, September 19, 2010

MAKANAN & HIKMAHNYA DALAM ISLAM

Assalamualaikum semua, saya ingin berkongsi info ini dengan pembaca semua:)

MAKANAN & HIKMAHNYA DALAM ISLAM
MIGGUAN WANITA MEI 2003


1. ROTI ( KHUBZ)

Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum yang baik dimasak dalam pembakar roti yang bulat. Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan, jika tidak kita akan berasa haus apabila memakannya. Roti yang sudah lama dan tidak elok akan menyebukan perut. Roti yang terdapat sekam gandum mudah dicernakan. Nabi SAW pernah bersabda " jangan potong roti dengan pisau.Hormatilah roti itu dengan memotong dengan tangan mu kerana ALLAH menghormati roti itu"


2. JINTAN MANIS ( ANISUN)

Jintan manis banyak khasiatnya, ia melegakan kesakitan dalam badan, melancarkan aliran haid, membanyakkan susu, dan membuang gas dalam usus. Ia juga boleh digunakan dalam bentuk serbuk dan disapu disekeliling mata bagi menguatkan pandangan mata.

3. BARLI ( SYA'IR)

Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan. Rasulullah SAW pernah memberi sup barli kepada orang yang menghidap demam.

4. MENTEGA ( ZUBDAH)

Mentega khasiatnya memanaskan dan melembabkan. Baik untuk menghilangkan sembelit. Mentega yang dicampurkan dengan kurma dan madu sejenis makanan yang menghilangkan rasa mengidam pada perempuan hamil.

5. TAMAR KERING ( TAMR)

Nabi SAW bersabda " rumah yang tiada tamar atau kurma adalah rumah yang tiada bermakanan". Nabi SAW sendiri pernah menanam kurma atau tamar. Kurma hendaklah dimakan dengan badam untuk menghilangkan parut yang tidak diingini.

No comments:

TIME IS LIFE....

Islamic Calendar

My photo
simple...creative...hepy... smile...loving...

Penulis blog

deco house,nyanyi,snap photo,surfing, drawing cartoon, menulis cerita@sajak,travel,borak2 kenangan lama2 n 1 more thing i like pink color very much....hey it's me! =)



NUR FADHIYATUL FARIZA
NNaif
UUntung
RRamah
FFleksibel
AAmanah
DDinamik
HHarum
IIkhlas
YYakin
AAlim
TTulus
UUlung
LLemah-lembut
FFleksibel
AAbadi
RRealistik
IIdealistik
ZZingy
AAsli
Apa ada pada nama?


Followers

Chatbox



click to create your own